Ciasto kakaowe z serkiem - przepis Rafała Brzozowskiego



Zainspirowana Rafałem Brzozowskim i jego przepisem na ciasto, zrobiłam swoje. Dodałam mu od siebie „czapę” z karmelowego kremu, co urozmaiciło smak całości.












100 g ciemnego drobnego cukru
25 g lekko solonego masła, można użyć zwykłego i 1/6 łyżeczki soli
400 ml mleka (u mnie 0,5 %)
4 żółtka
30 g skrobi kukurydzianej
30 g orzechów laskowych, posiekanych

Żółtka miksujemy z 20g cukru, skrobią i kilkoma łyżkami mleka na gęsty, ciemny kogel-model. Resztę mleka zagotować.
Pozostały cukier rozpuścić w garnku z grubym dnem, dodać masło, dokładnie wymieszać i wlać po woli gorące mleko, cały czas mieszając. Jak karmel będzie już dokładnie rozpuszczony, przelewamy mleko do masy z jajek – podczas wlewania cały czas miksować, żeby żółtka się ścięły pod wpływem gorącego mleka! Całość ponownie przelać do garnka i postawić na mały ogień. Cały czas mieszając, trzymać na gazie aż masa zacznie gęstnieć. Gotowy krem lekko przestudzić i przełożyć na ciasto, posypać orzechami laskowymi. Smacznego.

Alternatywa dla ciasta kruchego, które poleca Rafał:



Ciasto:
200 g chudego białego sera (ja dałam 250 gram ricotty)
1 łyżka esencji waniliowej
250 g drobnego cukru (ja dałam drobnego brązowego, ma taki karmelowy posmak)
2 jajka
100 g masła
3 łyżki kakao
100 g mąki z dodatkiem 2 łyżeczek proszku do pieczenia
50 g orzechów laskowych, posiekanych


1. ser utrzeć z esencją waniliową i 5 łyżkami cukru, odstawić
2. jajka ubić z resztą cukru na puszysty kogel-mogel (w przypadku cukru brązowego to trwa dłużej)
3. masło włożyć do rondelka, dodać kakao, postawić na gaz i całkowicie rozpuścić, cały czas mieszając, rozpuszczone przelać do ubitych jajek, cały czas miksując
4. dodać przesiana mąkę z proszkiem do pieczenia oraz orzechy i dokładnie wymieszać(przesiewanie mąki ma sens, bo ona się "napowietrza" dzięki czemu ciasto jest bardziej puszyste)
5. małą formę, o średnicy 20 cm wysmarować lekko masłem, przelać połowę ciasta, na to nałożyć masę serową, zalać resztą ciasta
6. piekarnik nagrzać do 180 stopni, piec ciasto ok 45 minut, wyjąć, wystudzić i zrobić mu karmelową "czapę" - przepis na blogu :)
 

Komentarze

Prześlij komentarz